Pumpelina е общуване със стил.
Центърът съществува от 9 години и е специализиран в областта на детското развитие и неговите отклонения; особено в ранното детско развитие от 0 до 3 години, както и в областта на корекция на нарушени хранителни механизми.
По време на Форум „Бременност и детско здраве“ Пумпелина ще представи четири от своите програми:
Момони
Момони е авторска програма на Пумпелина, стимулираща детското развитие. Създадена е от Нина Йорданова през 2014 година. Целта на програмата е да помогне на родителите и децата да подобрят общуването по между си; да следват естествения на ход на детското развитие без да го изпреварват или задържат; да предложи на родителите идеи за игра с децата с цел формиране на умения и знания, подходящи за съответната възраст.
Програмата е разделена във възрастови и тематични подпрограми, състоящи се от няколко нива, с увеличаване на сложността. При необходимост детето може да повтори подпрограмата в определено ниво или само части от него.
По време на на Форум „Бременност и детско здраве“ Пумпелина ще представи части от програма Момони:
Момони Ам
Момони Ам е специализирана подпрограма, която е предназначена а деца от година и половина до 5 години. Използва се ц цел превенция на нарушения в механизмите на хранене, както и при деца със съществуващи вече нарушения в механизмите на хранене като отказ от храна, отказ от дъвкане, хранителна неофобия. Програмата няма нива. Продължителността зависи от всеки индивидуален участник в нея. Провежда се под формата на игра, като се стимулират всички необходими за храненето сетива.
Момони Музика и Приказки
Програмата е подходяща за деца от 3 до 6 години
Използват се различни техники за изработване на музикални инструменти. Децата се запознават с различните музикални инструменти като звук и начин на използване и ако детето прояви способност може да бъде научено да свири по ноти. Героите на приказката се представят като характерен звук или музикален откъс , изпълнен на различните музикални инструменти. Програмата е структурирана в нива и няма за цел да подготвя музиканти, а да научи децата да общуват, да измислят истории и да общуват. Групите се сформират в зависимост от възможностите на децата да общуват. В края на всяко ниво се предоставя персонална обратна връзка за отделното дете. След приключване на първо ниво, децата се разделят и според усещането им за ритъм и музика.
Момони Приказки и кукли
Програмата е подходяща за деца от 3 до 6 години
Приказки и кукли е подпрограма, предназначена за стимулиране на комуникативните умения на децата. Използват се различни техники за работа с кукли – изработване на кукли, водене на кукли, движение на кукли, работа пред и зад параван. Приказките са едно от любимите неща на децата, но винаги е по-интересно, когато не ти, а някой друг – например твоята кукла, разказва приказката. Децата избират герой от приказката, избират куклата, която да представлява героя и се учат да се движат като нея, да говорят като нея или да се движат и говорят заедно с куклата. Програмата е структурирана в нива и няма за цел да подготвя актьори, а да научи децата да общуват, да измислят истории и да общуват. Целта е да се развие потенциала на детето да изказва мисли, да разсъждава, да преценява. Групите се сформират в зависимост от възможностите на децата да общуват. В края на всяко ниво се предоставя персонална обратна връзка за отделното дете.
По време на на Форум „Бременност и детско здраве“ Пумпелина ще представи още две от своите програми:
Български детски жестов език
Българската версия на Детския жестов език е разработена през 2011 година от Миглена Богданова и Нина Йорданова, представена е за първи път по време на Международен симпозиум по логопедия на ЮЗУ.
Българската версия на Детския жестов език е разработвана в продължение на три години, съдържа авторски, адаптирани, архаични, естествени и официални жестове.
В момента колекцията от жестове наброява над 500 жеста, които можете да разгледате в канала на Pumpelina в https://www.youtube.com/channel/UCwOtRTZ-cxXjz_HvRrEgu0Q
Детският жестов език се използва успешно освен за разширяване на езиковата компетентност на говорещи деца, като метод за алтернативна комуникация при деца с Даун синдром (доказан метод като практика, базирана на доказателство), при деца с нарушения във вестибуларния апарат, при деца с разстройство в развитието на координацията; при деца с диспраксия на развитието; при деца с аутизъм и основно при деца със закъснение в проговарянето, с цел стимулиране на обратната връзка от детето.
Детския жестов език се усвоява в малки групи с до 3 деца. Разделен в е две нива, за начинаещи и напреднали. Продължителност на заниманията 50 мин.
Монтесори
Монтесори педагогиката е създадена на преди повече от 100 години от италианският лекар д-р Мария Монтесори. Основана на идеята да се помогне на децата да се справят сами, да имат необходимото социално комуникативно поведение, да развият в себе си най-добрите качества и умения.
Монтесори педагогиката има няколко раздела – Дейности от ежедневния живот, Сетивен материал, Език, Математика, Наука, и допълнителен раздел Тодлери за деца под 2 години и половина.
„Помогни сам да си помогна“ е основен принцип на Монтесори педагогиката. Заниманията се извършват в предварително организирана среда, като се обръща специално внимание на всяко едно дете.